Fagerstrand G14 måttte unngå å tape mot Øvrevoll Hosle 4 for å vinne serien i fotball, men da det stod igjen få minutter ledet gjestende lag med ett mål!

Våre eldste, men unge, fjortenåringer har levert en svært god sesong i 5. divisjon, det første året laget har spilt 11-erfotball. I seriens siste runde hadde hovedutfordrer KFUM 3 nettopp tapt mot Ljan, og FIF trengte kun uavgjort mot Øvrevoll Hosle 4 for å bli seriemester.

Men det ble tidlig tydelig at dette ikke var et vanlig 4. lag gjestene stilte med mot Fagerstrand på Myklerud kunstgress. Det ble diskutert på sidelinjen hvor mange steg laget hadde tatt utviklingsmessig siden Fagerstrand vant stort på bortebane, for her var duellstyrken av flere bedre enn noe lag Fagerstrand har møtt i år, og flere viste en teknikk langt over de vi har sett hittil i sesongen.

Uansett! Dette skulle virkelig bli en prøve for Fagerstrand, men samtidig kunne våre rødkledde ha ledet stort etter førsteomgang. I stedet for å sette ballen i mål, hadde skuddene retning mot keeper eller stolpen, og et par få skudd like utenfor mål. Fagerstrand hadde 12 skudd på mål i første omgang, men det var kun stopper Andreas som klarte å putte.

På frispark fra Rasmus gikk skuddet i tverrliggeren, ned på keeper, og returen gikk opp i tverrliggeren og ut til en helt ledig Andreas som puttet inn ledelsen til Fagerstrand, med en uvanlig dempet jubel av målscorer. Og på spørsmål om hvorfor til forsvarsspilleren: – Jeg er ikke så vant til å score!

Andreas har nettopp satt inn 1-0 for FIF. Målservitør Rasmus gratuleres i bakgrunnen.

1-0 var også stillingen til pause, men det var mye diskusjon om hvor bra spillerne var. Et kjapt søk på oppnevnt tropp var det flere av spillerne som hadde få til ingen kamper for 4. laget hittil i sesongen, men hadde spilt for 1.- / 2.- / 3.-laget. F.eks. hadde fire av lagets 13 spillere i troppen sin første kamp for fjerdelaget, men som ellers spiller for bedre rangerte lag, tre av disse hadde ikke spilt lavere enn 2. laget. Uansett, det er ikke ulovlig, men heller en ekstra stor utfordring for vårt stjernegalleri.

Andreomgangen startet med rask utligning av Øvrevoll Hosle, og da gjestene tok ledelsen 1-2 ble det mye frustrasjon for våre helter. Det var uvant for flere å måtte kjempe i så tette dueller, men laget øynet håp om seriemesterskap da Emil utlignet for FIF. Rasmus sendte en perfekt lang ball i bakrom fra midtbanen, og Emil timet løpet mesterlig og hadde ingen problemer med å putte ballen bak keeperen.

Emil setter inn 2-2 for FIF etter pasning fra Rasmus.

Igjen skulle ØHIL ta ledelsen mot FIF, men de rødkledde ga ikke opp. Det var til tider nesten imponerende å se hvordan skuddene gikk på keeper mer enn i mål. Og det var en slags déjà vu fra forrige oppgjør mellom lagene. ØHIL 4 er nok det laget FIF har produsert flest sjanser mot, uten å få god uttelling.

Men, i det siste spilleminutt skulle likevel jubelen stå i «taket» for spillerne, trenerne og tilreisende support! På et frispark få meter fra midtstreken la Sander ballen til rette. Og med en perfekt skru duppet ballen rett på pannebrasken til Emil, og sistnevnte kunne upresset stusse ballen i mål. Scoringen sikret Fagerstrand seriemesterskap – på målforskjell!

Emil hadde nettopp satt inn scoringen som sikret FIF seriemesterskap! FIF-gutta fikk en lang løpetur da Emil løp over hele banen mens han jublet, men til slutt nådde de fram!

Få sekunder etter ble kampen blåst av for full tid, og laget kunne slippe jubelen løs som seriemestere av 5. divisjon, på sin første sesong i 11-erfotball, mot det som må sies å være det sterkeste laget FIF har møtt i år!

For en sesong, og for en prestasjon av våre helter! Trener Thomas Nebbenes-Juul, Dag Anders Brede, spillerne og foreldre skal være stolte, og ikke minst hele FIF skal være veldig stolt av lagets prestasjoner denne sesongen!

Se noen små snutter fra kampen (av hensyn til personvern er mange klipp utelatt):