Barnefotballens verdigrunnlag

Fotball er den største barne- og ungdomsidretten i Norge. 370 000 gutter og jenter deltar i en eller annen form for fotballaktivitet store deler av året, og 130 000 foreldre, frivillige, trenere og ledere sørger daglig for at barna har et fotballtilbud. FIF-fotball baserer sin aktivitet på NIFs regelverk for barneidrett og NFF sitt regelverk for barne og ungdomsfotball.

Idrettens barnerettigheter og bestemmelser

Barnefotballens verdigrunnlag bygger på tre pilarer: Fotball for alle, trygghet + mestring = trivsel og Fair Play. NFF har samlet Nyttige tips og gode virkemidler for å lykkes med barnefotball. Dette er god lesning for alle som er involvert i barneidrett.

Foreldre

Godt samarbeid mellom klubb, trenere og foreldre er en forutsetning for at barna skal trives i fotballen. Støtte fra foreldregruppa er avgjørende for hvert enkelt lag i klubben. Foreldre er viktige støttespillere både på trening og kamp. Her finner du idrettens Foreldrevettregler.

Trenere

Treneren har mange viktige funksjoner. Som trener er du ‘coach’, tilrettelegger og rollemodell. Her finner du NFF sine verdier og virkemidler for trenere. Trenervett

Godt organiserte treninger med riktige virkemidler er nøkkel til trivsel, mestring og utvikling. FIF-fotball oppfordrer alle trenere til å delta på trenerkurs.

Info om Trenerkurs
Planlegg treningene med Treningsøkta
Fine øvelser til fotballferdigheter

Politiattest

Idretten skal være et trygt og godt sted for alle medlemmer. Alle som utfører faste oppgaver i norsk idrett som innebærer et ansvars- eller tillitsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming, fremvise politiattest (barneomsorgsattest). Det betyr at alle trenere og lagledere i FIF-fotball må ha politiattest.

Finn aktuelle cuper her

Klubbturneringer

Cupinvite

Her finner du grunnleggende info fra NFF