På lørdag spiller Fagerstrands A-lag i innebandy (menn) sesongens andre kamp i årets serie, og det blir den aller første kampen i 3. divisjon på hjemmebane i FIFs historie. Og på laget finner man blant annet en ivrig målvakt som definitivt er klar for kamp!

For der de fleste lag på de øvre nivåene figurer med samme kjønn på laget, har FIF en av det motsatte kjønn som vokter buret. Julie Egsæter har gått gradene i FIF innebandy. Etter J16-laget gikk hun inn på A-laget til herrene, i tillegg til noen sesonger med damelaget. Hun har kapret seg en sentral plass på A-laget til herrene, men hvordan er det å spille på et lag som eneste kvinne?

– Det er klart at det er utfordrende iblant
– Det går egentlig veldig fint. Jeg er glad for at jeg har fått denne muligheten, og jeg synes det er veldig gøy. Det er klart at det er utfordrere iblant- det er høyt tempo, men det er bare bra. Ellers er gutta alltid snille med meg og jeg trives godt i gruppa, forteller Julie til FIF media.

Trener Hugo Øren er svært fornøyd med å ha Julie på laget.
– Med farten til Lucky Luke og tilsvarende redningsprosent, rydder hun unna når vi fremover i rekken ikke gjør jobben godt nok. En viktig spiller for balanse i regnskapet gjennom sesongen, konstaterer Hugo, som i tillegg poengterer hvilken ildsjel hun er i klubben.

Men, det er konkurranse på keeperplassen på A-laget, og den er det Julie og Thomas Schau Hagen som kjemper om fra kamp til kamp.
– Jeg synes det er gull verdt at vi er to keepere, det er en sikkerhet i det hvis noe skulle skje. Også med tanke på trening så er det veldig praktisk å være to keepere. Når det kommer til spilletid i kamp så heier vi alltid på hverandre og noen rivalisering er det ikke akkurat, konstaterer Julie.

Julie stakk av med besteprisen på laget etter 13–9-seieren mot Holmlia i forrige runde, men nå venter aller første hjemmekamp i tredjedivisjon for Julie, laget og FIF, for det er aller første gang det spilles 3. divisjons-innebandy siden klubben ble stiftet.

– Jeg er veldig klar for kampen, jeg både gleder og gruer meg. Det er stas at vi rykka opp i 3. divisjon, og det veldig kult at dette er historisk for FIF, forteller Julie og poengterer:

– Det er alltid gøy med publikum, det blir en helt annen stemning i hallen når det er folk på tribunen.