Den historiske første hjemmekampen i 3. divisjon for FIF skulle bli alt annet enn veldig enkel.

I følge målprotokollen ble kampen et tett og jevnt oppgjør, og det var definitivt spenning helt til sluttsignalet gikk. Gjestende lag Østensjø 2 hadde åpnet sesongen med to knepne tap, og var nok innstilt på å ta nyopprykkede Fagerstrand. De tok også ledelsen ved å lede 0-2 før de rødkledde fikk hull på byllen.

Nicolay Martens Meyer og Joakim Haugen Udnæs scoret henholdsvis 2 og 1 mål, slik at pauseresultatet etter første periode var 3-3. Andre periode skulle halvøyalaget vinne, da Hugo Øren scoret to mål, mens Østensjø 2 kun klarte ett.

Det var et tett oppgjør med mye duellspill, så dommerne hadde nok å holde tak på. Og det skulle bli fullt klimaks i siste periode. På stillingen 6-4 til Fagerstrand fikk Østensjø straffeslag, men lagets helt Julie leverte en feberredning.

Joakim Haugen Udnæs var virkelig på poengjakt i dagens kamp. Han satte inn lagets 7. mål, som ga Fagerstrand en foreløpig ledelse på stillingen 7-5 da det var igjen i underkant av fire minutter av kampen.

4 mann og rødt kort

Så skulle det tippe litt i alle retninger. Østensjø 2 fikk frislag for slag på kølle, og fra eget mål serverte de til medspiller i bakrom som satte inn 7-6-målet med under to minutter igjen å spille. Og med under ett minutt igjen av kampen ble Nicolay Martens Meyer utvist for hardt spill og Fagerstrand måtte spille med 4 mann resten av kampen.

Og i det vi hadde under 40 sekunder igjen fikk Østensjø 2 frislag igjen. Fagerstrand klaget på hvor den skulle tas fra, og i protestene satte Østensjø 2 inn utligningsmålet og stillingen var 7-7. Martens Meyer ble utvist med rødt kort, og laget måtte ha to spillere «utvist».

– Euforisk

30 sekunder igjen av kampen på stillingen 7-7 så skulle Fagerstrand vise hvorfor de er i 3. divisjon. Jonas Karlström-Bjørnstad spilte til Joakim Udnæs, og sistnevnte skjøt fra midtbanen og i mål, til stor jubel fra alle med hjerte for Fagerstrand!

Og på spørsmål om hva målscorer Joakim følte da han putta inn seiersmålet, var svaret enkelt:
– Euforisk!

Laget klarte å stenge buret de siste sekundene og tok en absolutt fortjent seier. Og det gjør at laget står to seire av to mulige i årets 3. divisjon. Ikke verst av et nyopprykket lag!

Se intervju med matchvinner Udnæs pluss alle målene til FIF her:
Snapshots fra kampen: