Fagerstrand snudde 2-4 til 5-4 mot Nordstrand 2 på fotballens festdag (16. mai). Det er lagets tredje seier på rad denne sesongen. På søndag vant laget hele 16-1 i Oslomesterskapet mot Dikemark. Og med 9-1-seieren til FIF borte mot KFUM 2 har laget nettet hele 30 ganger på tre kamper.

På fotballens festdag var Fagerstrand tildelt hjemmekamp mot Nordstrand 2. Før kampstart hadde våre motstandere merket seg at Fagerstrand røk 0-15 mot Bækkelaget 2 tidligere i sesongen, og de hadde nok forventet en enkel seier da forberedelsene til kampen gikk i hvem som skulle score hat-trick mot FIF.

Men Fagerstrand hadde andre planer enn å gå på noe stortap. Det var vertene som la listen i matchen da de satte inn 1-0 tidlig i kampen på et bakromsløp av Emil, etter å ha blitt spilt fram av Karl Oskar (dessverre har vi ikke opptak av målet).

Gjestende lag utlignet 12 minutter senere da de vant en duell på midten, og i overtall angrep de effektivt med ball i bakrommet som nådde Nordstrands venstrekanten. Sistnevnte fikk akkurat den avstanden han trengte til å plassere ballen i mål. Fagerstrand ropte på offside, men til ingen nytte.

Nordstrand 2 tok ledelsen 27 minutter ut i kampen da tre av våre spillere prøvde å blokkere ballfører. Avslutningsforsøket gikk i bue til en helt ledig Nordstrand-spiss som satte inn 1-2. Fagerstrand ropte på offside igjen, men til ingen nytte denne gangen heller.

Fagerstrand utnyttet frustrasjonen på best mulig vis ved å utligne til 2-2. Karl Oskar løftet ballen i bakrom til Josh på elegant vis fra midtbanestreken, og sistnevnte leverte en genial tyngdeoverføring som lurte av to Nordstrand-forsvarere og satte ballen i keeperhjørnet.

På corner skulle Fagerstrand straffes. En Nordstrand 2-spiller vant hodeduellen og headet inn ny ledelse til gjestende lag.

Like før hadde Sid tidenes reaksjonsevne da han fikk slått vekk ballen fra målstreken, der var FIF millimetere fra ligge under med flere mål. Lagene gikk til pause på stillingen 2-3.

Nordstrand 2 utnyttet begynnelsen av andreomgangen med å øke ledelsen av en «hjelpende arm» i følge FIF. Fra høyre fikk Nordstrand lempet ballen inn mot bakre stolpe, hvor en angrepsspiller fikk styrt ballen i mål, til stor frustrasjon fra de rødkledde da de følte at nok et lovbrudd ledet til baklengsmål.

Snudde 2-4 til 5-4!

Fagerstrand hadde virkelig ikke gitt opp, og laget snudde 2-4 til 5-4! Først var det Rasmus på frispark fra høyresiden. Han meldte like etter avleveringen at det var et dårlig forsøk, men ikke verre enn at ballen gikk i mål! Man kan spørre seg hva et bra forsøk ville vært …

Like før hadde Nordstrand 2 fått et mål feilaktig annulert for offside, men med tanke på noen av de andre scoringene mot FIF så ble annuleringen en slags kompensasjon for Fagerstrand.

Så var det Emils tur til å sette nok et mål, det viktige utligningsmålet! På innkast fra Sander meldte en Nordstrand-spiller at forsvaret skulle falle, men lagets stopper ga klar beskjed om at «han løper ikke fra meg». Vel, Emil løp fra ham og klinket til! Skuddet traff keeper såpass hardt at han måtte gi retur – og returen satte vår hurtige spiss rett i mål til stor jubel fra publikum, spillerne og støtteapparatet. 4-4 og Fagerstrand var hissig på grøten nå!

Seiersmål på straffe!

Emil skulle igjen bli en nøtt for Nordstrand-forsvaret. Fra egen 16-meter slo Lukas en bakromspasning, og Emil skrudde opp farten og jaget etter ballen. Igjen kjempet de hvitkledde om å følge med på hurtigtoget. Emil løp diagonalt ut mot høyre, og selv om han beveget seg vekk fra mål så satte Nordstrand-forsvareren inn en sklitakling – innenfor 16-meteren. Det endte med en gavepakke til Fagerstrand med straffe, og spilleren måtte ut i fem minutter med gult kort for taklingen.

Nordstrand-keeperen gjorde alt han kunne med å sette straffetaker Josh ut av spill med sine kommentarer, men det stilnet da sistnevnte helt uproblematisk satte ballen i mål! Og Josh feiret selvfølgelig med en finger foran munnen. Det ble en elektrisk stemning etter scoringen, Fagerstrand hadde snudd kampen og ledet med få minutter igjen av kampen.

Nordstrand 2 hadde flere gode sjanser, men Sid leverte strålende redninger og hele laget bidro i forsvarsarbeidet, nok til at det endte med 5-4-seier mot Nordstrand 2. Gjestende lag uttalte en forventet enkel seier før kampstart, men det endte med «sjokkseier» til underdogsa fra Fagerstrand.

Det ble en skikkelig lagseier hvor alle bidro sterkt i seieren mot Nordstrand 2, og trener Thomas Juul var storfornøyd etter kampslutt.

Se alle målene fra kampen mot Nordstrand 2:

Se flere av målene fra kampen mot Dikemark her: