Klubbdommer Thomas Schau Hagen har vært dommer i Fagerstrand fotball siden 2023. Egne barn har for lengst sluttet med fotball, men Thomas har fortsatt engasjementet for sporten. I dag er han fremdeles aktiv som dommer og bidrar med erfaring.
– Samholdet i klubben, samarbeidet med trenerne, oppfølging og veiledning av dommere er hva som motiverer meg til å fortsette. Klubben betyr mye for meg, sier han.
Veien inn i en klubb går ofte gjennom egne barn. Man starter som forelder på sidelinjen, og plutselig står man der som trener, lagleder, kioskvakt, styremedlem eller dommer.
For Thomas startet også engasjementet nettopp gjennom egne barn, som var aktiv både i fotballen og innebandyen i FIF. Etter hvert utviklet foreldrerollen seg til et større engasjement i klubben, og i dag er Thomas styremedlem i fotballgruppa og dommeransvarlig. I tillegg spiller han innebandy på seniorlaget.
– Jeg har alltid vært interessert i fotball, men har aldri spilt aktivt selv, kun på fritiden med venner. I flere år spilte jeg også med «Slitne herrer» på Myklerud barneskole, sier han.
Dommerrollen
Det å kombinere dommerrollen med en aktiv spillerkarriere gjør det ofte enklere å beholde dommere i klubben, samtidig som det bidrar til kontinuitet og stabilitet over tid.
Thomas mener mye av grunnlaget for et godt dommermiljø skapes gjennom trenerrollen. Han trekker fram at gode trenere er viktige veiledere som oppfordrer til Fair play og bidrar til å gjøre dommeren trygg i rollen sin.
Ifølge Thomas handler det blant annet om å være tydelig overfor spillerne på at det er dommeren som tar avgjørelsene, og å unngå å vise misnøye gjennom ord eller handlinger når man er uenig i en dom.
Trener Thomas Nebbenes Juul er godt fornøyd med klubbdommerordningen. Foto: Linn Holstad HinesHva vil det si å være en god dommer?
– Det som er viktig er at dommer er tydelig i form av fløytebruk og tegn, kan reglene og står for sine avgjørelser. Samtidig må man være ydmyk og kunne innrømme feil. Alle gjør feil, og det er lov. Avgjørelser må tas raskt, og det er ikke alltid man har rett som dommer.
– Det som alltid er spesielt hyggelig, er når spillere kommer og sier «bra dømt» etter kampslutt. Det bidrar til at dommere vokser og gjør at man føler man har gjort en god kamp, fortsetter han.
– Men jeg har også opplevd det motsatte. Det har vært kamper der det oppsto diskusjon med en eller flere spillere på omtrent hver eneste avblåsning. I tillegg har det vært trenere som er uenige i dommeravgjørelser og ytrer det høyt slik at spillerne hører det.
Hvordan håndterer du press eller uenighet i kamp?
– Jeg synes jeg håndterer det bra ved å være rolig og saklig. Før kamp pleier jeg å informere trenerne om at jeg forventer Fair play og ikke ønsker kommentarer på dømmingen. Spillerne forstår som regel avgjørelsene når man forklarer hvorfor man har dømt som man har gjort. Det er også viktig å gripe inn tidlig ved uenigheter mellom spillere eller reaksjoner på dommeravgjørelser. Da kan man ta spillerne til side, snakke rolig med dem og forklare at slik oppførsel ikke er greit. På den måten unngår man ofte at situasjoner eskalerer.
Fair play og tydelige avgjørelser, før under og etter kampen. Foto: Linn Holstad HinesPilen peker oppover
Rekruttering er viktig for å holde dommerbestanden oppe. I det siste har det kommet flere juniordommere, noe som er svært positivt for både miljøet, utviklingen og framtiden til klubben. Ellers kan det raskt bli som det velkjente uttrykket «ingen dommer – ingen kamp».
– Det er flere av spillerne som er interessert i å dømme, så det har vært en liten økning på dommersiden. Men det er litt sårbart blant de eldre dommerne som dømmer 7er og 9er kamper, sier Thomas.
Unge dommere får gode råd underveis. Foto: Linn Holstad HinesÅ være en del av dommermiljøet i en klubb kommer med mange ulike fordeler. Først og fremst blir man en viktig del av dommerfamilien, man får en personlig utvikling og ledererfaring, man får betalt, man bygger nettverk og man får en dypere forståelse av fotballspillet.
– Det føles ekstra bra når jeg ser dommere i klubben syns det er gøy å dømme, at de kjenner på mestringsfølelse etter en kamp, sier han.
Thomas forteller at klubben arrangerer dommermøter to ganger i året, på våren og høsten. Her fordeles kampene, samtidig som dommerne får repetert regler og andre viktige temaer knyttet til dommerrollen. Klubben har også hatt besøk av en representant fra Norges Fotballforbund, som holdt dommerkurs med både teori på klubbhuset og praktiske øvelser ute på banen.
For å gi nye dommere en trygg start har enkelte også fått prøve seg under treninger på kunstgresset. På den måten får de en trygg introduksjon til dommerrollen før de eventuelt dømmer seriekamper.
Samspill og veiledning på banen. Foto: Linn Holstad HinesThomas mener det aller viktigste er at nye dommere får en positiv opplevelse. Gode tilbakemeldinger etter kampene og et miljø uten negative kommentarer fra trenere og publikum er avgjørende for at de skal trives og fortsette.
Dommerne får betalt for oppdragene sine, noe han tror kan være motiverende for noen og bidra til at flere blir værende lenger. Likevel opplever han at den positive opplevelsen og følelsen av mestring betyr mer enn selve betalingen.
Hva er det beste med å være dommer?
– Det beste er når spillet flyter uten for mye blåsing i fløyta. Det viser at spillerne har forståelse for hva fotball dreier seg om, i tillegg til Fair play-prinsippene.
Og den største utfordringen?
– Den største utfordringen er nok det motsatte, når spillere gjentatte ganger skal enten kommentere eller være uenig i dommers avgjørelser. I tillegg kan det være en utfordring når foreldre og publikum kommer med utrop eller tilsnakk mot dommer.
Thomas håper vi får flere dommere ved rekruttering og at vi klarer å holde aktive spillere lenger i klubben. Foto: Linn Holstad HinesOg helt til slutt, har du noen råd til de som kunne tenke seg å bli dommer?
– Gå for det! Det å dømme gjør at du får mer selvtillit, lærer å stå for egne avgjørelser og blir mer selvstendig.
Foto: Linn Holstad Hines Tekst: Marie Therese B. Hansen
